Vietnam III: zoetsappige romantiek in Hoi An, bloedstollende afdalingen in Dalat en witte stranden op Phu Quoc Island

• 1

In onze laatste blog zijn we aanbeland in Hoi An! Het meest sfeervolle stadje van Vietnam. Elke avond verandert de oude stad in een paradijsje. De straten zijn kleurrijk versierd door de verlichte lampionnen. Verliefde stelletjes komen hier naartoe om de liefde te vieren. En als je geen zin hebt in klef gedoe, dan is dit dé plek om je pak, galajurk of lederen tas te laten maken. Op elke straathoek vind je kledingmakers die elk gewenst ontwerp in no-time kunnen namaken. In de tussentijd kun je jezelf uitzonderlijk vermaken door urenlang te dwalen door de sfeervolle straten in de oude stad of met een fietstocht in de omgeving. En niet onbelangrijk; van heel Vietnam vind je hier de goedkoopste pullen met bier. Een getapt biertje scoor je met wat mazzel voor (houd je vast) 0,11 eurocent. Niet verrassend dat de meeste reizigers, net als wij, zo’n 3 nachten in Hoi An blijven.

Op eerste kerstdag werden we verrast met een aangename 23 graden. Top weer om kilometers te fietsen, lekker op het nabijgelegen An Bang Beach te genieten van het zonnetje en onszelf te verwennen met de lekkerste koffie en bananencake. Ook ons Kerstdiner was bijzonder geslaagd. Met een tafeltje op het terras kozen we voor (Vietnamese begrippen) een prijzig restaurant. Het restaurant was enorm goed beoordeeld op tripadvisor en wat ons betreft volledig terecht! Met moeite tikten we met ons uitgebreid diner plus een fles wijn de 26 euro per persoon aan. Wat een feest!

Tweede kerstdag verliep regenachtig. De typhoon die momenteel rondom de kust van zuid-Vietnam raast heeft ook invloed op het weer in Hoi An. Dat gaf ons een goede reden om te genieten van een dagje spa met heerlijke aroma-full body massages. Inmiddels hebben we eindelijk de knoop doorgehakt voor onze volgende bestemming. We gaan naar Dalat! De bussen zijn hier erg oncomfortabel. De bus van Hoi An naar Dalat duurt 15 uur. Daar zagen we zo tegenop dat we vliegtickets hebben geboekt. We moeten onze naam ‘Blingpackers’ natuurlijk wel hooghouden.

De volgend ochtend vlogen we naar Dalat, de stad van de bloemen. Na een comfortabele 1,5 uur vliegen kwamen we aan op Dalat AirPort. Deze stad ligt in de bergen en is geliefd vanwege de lente temperaturen. En Dalat, eigenlijk vooral de omgeving van Dalat, heeft een plekje veroverd in ons hart. We hebben elke ochtend genoten van een uitmuntend ontbijt bij een bakkertje en de koffie is bijzonder goed. In Vietnam worden baguettes volop gegeten, een van de zichtbare invloeden van de Fransen in het verleden. Het zijn bijzonder luchtige, witte baguettes die heel licht verteerbaar zijn. Landbouw en toerisme zijn de belangrijkste economische sectoren in de regio Dalat. Koffieplantages, groenten, bloemenkwekerijen en zelfs wijngaarden doen het hier uitstekend! De vruchtbare opbrengsten worden nationaal- en internationaal afgezet. Dat maakt het leven hier best goed met als basis goede werkgelegenheid in de genoemde sectoren. Wij zijn 3 nachten in Dalat geweest en hebben een scooter gehuurd om de prachtige omgeving te verkennen. Het landschap is waanzinnig met haar bergen, groene bomen en oranje gekleurde aarde. In het centrum van Dalat is het Crazy House. Een door een wel heel creatieve architect ontworpen hotel, waar alle gebouwen zijn geïnspireerd op boomhutten. De hotelkamers kunnen bereikt worden door kruipend door de gangen te gaan of over de nagemaakte boomstammen te klauteren. Het is een geweldige ervaring en je bent weer even helemaal kind. Het doet denken aan de bouwwerken van Gaudi in Barcelona.

In de omgeving van Dalat zijn we naar de Elephant Waterfall geweest. Een enorm gevaarte water wat daar naar beneden stort. En op deze plek hadden we een wel heel bijzondere ontmoeting. Tijdens de hike naar de waterval kwamen we een Nederlands stel tegen die we in oktober 2016 ook hebben ontmoet, maar dan aan de andere kant van de wereld. We zijn elkaar toen in Colombia tijdens een hike tegen gekomen en hebben daar een tijd zitten kletsen. Het stel was toen al 9 maanden aan het reizen. Nu, ruim een jaar later, lopen we elkaar ineens weer tegen het lijf in Vietnam! Zij zijn inmiddels al bijna twee jaar onderweg (wat een leven!!!). Hoe klein kan de wereld zijn…

Dalat is de plek in Vietnam om toffe sportieve activiteiten te ondernemen. Je kunt er je hart ophalen aan raften, hiken, mountainbiken, rotswanden beklimmen etc. Wij kozen voor mountainbiken! En dat was een hele goede keus. We gingen mee met de best aangeschreven touroperator (Pine Track Adventures). Je legt er dan ook 45 euro per persoon voor neer, maar dan heb je dus wel een goede begeleiding met goede spullen. We zijn bijna de hele dag op pad geweest. Dat leverde naast zadelpijn een hele toffe ervaring op. De uitzichten waren waanzinnig en de route was behoorlijk avontuurlijk. We hebben geraasd door de bergen en de bossen. De route was deels behoorlijk geïmproviseerd. We hebben onze mountainbikes door dichtbegroeide koffieplantages moeten trekken, over verschillende prikkeldraden getild en over super smalle bruggen gefietst, waar je hoopte dat je evenwicht je niet in de steek zou laten. De bosrijke, bergachtige omgeving is geknipt voor mountainbiken. Wouderick was vooral fan van de afdalingen, want de klims omhoog waren behoorlijk pijnlijk aan je bovenbenen. Marieke daarentegen vond de steile afdalingen doodeng. Liever verzuurde benen tijdens een klim dan je hele lijf openhalen aan de rotsen bij een afdaling. Gelukkig hebben we het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht! We kunnen als Nederlanders gelukkig goed fietsen, maar als niet-mountainbiker een route volgen voor gevorderde mountainbikers was misschien wat naïef:-)!

Blingpackers als we zijn hebben we van Dalat naar HCMC wéér het vliegtuig genomen. Nog nooit eerder hebben we tijdens een reis zoveel binnenlandse vluchten genomen. De busreis zou overdags 8 uur duren waardoor we een hele dag zouden verliezen. Nu namen we om 9uur de ochtend het vliegtuig waardoor we om half 12 al aan het zwembad op een rooftopbar in HCMC lagen. We hadden de middag om daar lekker te chillen en namen savonds het vliegtuig naar het eiland Phu Quoc.

Phu Quoc Island ligt helemaal in het zuiden van Vietnam, nabij de grens van Cambodja. Hier is het momenteel hoogseizoen vanwege de beste reistijd tussen december en maart. De luchtvochtigheid is op dit moment laag en de temperatuur varieert dagelijks tussen de 28 tot 32 graden. Wat een feest! En dan te bedenken dat we enkele weken geleden, in het hoge noorden van Vietnam, nog met een muts en handschoenen aan zaten te bibberen van de kou. Dus hier hebben we de ideale omstandigheden om onze reis relaxend en luierend op de witte stranden met palmbomen en blauwe zee af te sluiten. We verblijven 7 nachten op dit eiland. Het idyllische plaatje uit een reismagazine is helemaal compleet met onze bungalow in een tuin omgeven door bloemen en het strand op 2 minuten wandelen.

We hebben oud en nieuw gevierd in een temperatuur van 26 graden met onze voeten ondergedompeld in het goudkleurige zand. We hebben 2017 afgesloten met de mooiste zonsondergang ooit. Tijdens de jaarwisseling zat het strand bommetje vol met mensen. Overal klonk muziek en werden grote kampvuren gemaakt. Super chil begin van het nieuwe jaar!

We hebben op Phu Quoc alle dagen een scooter gehuurd. Het eiland is best groot en we wilden graag alles zien. Het valt ons op dat overal enorme resorts worden gebouwd. Het toerisme is hier booming. Opvallend is de grote hoeveelheid Russen. Daarom houden we ons hart vast hoe het eiland er over 10 jaar aan toe is. We geloven niet dat het goed is als een bepaalde nationaliteit sterk overheerst. Hier zie je de ene na de andere Russische winkel of restaurant worden geopend. De menukaarten zijn vaak ook in het Russisch te krijgen! Het eiland is vooral geschikt voor lekker eten en relaxen op de witte- en goudkleurige stranden aan de blauwe zee. Verder kan je activiteiten ondernemen als een bezoek aan een waterval, het national park, eilandtour met snorkelen en duiken, vissen en peper- en bijenfarms. Bovendien is Phu Cuoc Island dé plek om de verste vis ooit te eten. Je kiest een zwemmende vis uit die dan na een half uurtje heerlijk klaargemaakt op je bord ligt. Wij hebben vooral ons hart opgehaald aan verse garnalen en tonijn.

Vandaag, zaterdag 6 januari vliegen we in de avond weer terug naar HCMC. Dan hebben we nog 1 dag in de stad, eens kijken of we nog een toffe souvenir kunnen scoren. Morgen vliegen we alweer naar Nederland, terug naar ons vertrouwde kikkerlandje dat momenteel in winterse temperaturen is gehuld. Brrrr…

Tijdens onze vlucht naar huis maken we ons reisschema van onze maand in Vietnam met onze tips en tricks. Dan kun je precies zien waar en hoelang we in plaatsen zijn geweest. Handig voor als je, na het lezen van onze verhalen, op het punt staat om je reis naar Vietnam te boeken.

AUTHOR

Marieke

All stories by: Marieke
1 comment
  • Jan en Cato

heerlijk wat een enthousiast verslag, niet alleen van de reis maar ook wetenswaardigheden van Vietnam.
    zo leuk in Hoi An is het s’avonds zo mooi met alle lampionnen.
    super verse vis, flinke tour op de mountenbike, klimmen en dalen, mooi beschreven,
    heb weer genoten, nog even dan komen jullie naar Holland, fijn.
    geniet nog even van de warmte, en goede thuisreis, welkom.