Guatamala & Belize: Betoverende kleuren in Guatamala en go slow op Caye Caulker in Belize

• 0

Wat is het fijn om 25 uur met een minibus onderweg te zijn

Op 27 december namen we om 11.00uur in de avond de shuttle van Leon naar Antigua in Guatamala. We wisten dat het een forse busrit zou worden, maar liefst 16 uur. Deze tijdsduur hebben we eenmaal eerder gehad van La Paz (Bolivia) naar Cusco (Peru), maar dat was in een grote bus. Die zijn een stuk comfortabeler dan een minibus. Maar op een reis van 3 maanden vonden we dat we het wel een keer onszelf aan konden doen. Nou, dat hebben we geweten. Tip: doe dit iniedergeval niet na, boek geen minibus van Leon naar Antigua en al helemaal niet met Gekko Shuttle. In plaats van de geplande 11 uur vertrokken we pas om half 1 in de nacht. Slecht begin, maar vooruit, we hebben uiteraard ingecalculeerd dat het wat langer kan duren. Bij de eerste grensovergang met Honduras werd onze flexibiliteit opnieuw op de proef gesteld. Weer een uur vertraging erbij. De reis door Honduras naar El Salvador liep gesmeerd. In de middag kwamen we aan in het kustplaatsje El Tunco in El Salvador. Daar hebben we 1,5 uur doorgebracht en geluncht. Toen vertrokken we eindelijk weer. Het zou nu nog 5 uur duren naar Guatamala. De praktijk bleek anders. Een uur voor de grens stopte de moter van de minivan ermee. Stonden we dan, in El Salvador. Toevallig net naast een bloemenkraampje tot stilstand gekomen. Uren hebben we er doorgebracht. Maar we hadden geluk. Onze reisgenoten in de minivan waren doorgewinterde hippies. En hippies reizen met hun muziekinstrumenten. We hebben de tijd gedood door te luisteren naar hun muziek. Toen het schemerig werd kwam er eindelijk vervangend vervoer waarmee we naar Antigua in Guatamala werden gebracht. Om middernacht kwamen we bij ons hostel aan. Onze reis had maar liefst 25 uur geduurd. Je kunt je vast voorstellen dat we die nacht uitermate goed sliepen.

Koloniaal Antigua

De volgende dag hebben we genoten van Antigua. Een prachtige, koloniale stad met kleurrijke gebouwen, cobbelstone straten en omgeven met vulkanen. Wat ons betreft is deze stad nog mooier dan Granada en Leon. Vanaf een uitzichtpunt hebben we genoten van de view over de stad en de bergen eromheen. We zijn naar de markt gegaan waar we heel enthousiast van werden. De locals zijn prachtig gekleed. Vooral de vrouwen dragen traditionele kleding. Een kleurrijk blouse met gekleurde borduursels. Eronder een rechte, lange rok eveneens kleurrijk met mooie borduursels. Om hun taille dragen ze een mooie band die de kleding perfect op hun plaats houdt. We konden er naar blijven kijken, in hun traditionele kleding zitten zoveel details. Op de markt hebben we allemaal gezonde ingredienten ingeslagen voor een salade. Ze verkopen hier 500 gram bramen voor minder dan een euro. Die konden we niet laten liggen. Savonds hebben we drankjes gedronken op een dakterras in het centrum van de stad. Antigua is best toeristisch, maar niet op een vervelende manier.

De dag erop hebben we weer veel gewandeld.  We waren eerst van plan een vulkaan te belkimmen, maar dan moesten we om 4 uur uit ons bed. Het was echt nodig om bij te slapen. En bovendien genieten we volop van de stad. Zo is het busstation alleen al echt een beleving. Er staan enorme rijen met geparkeerde chickenbussen. Hier in Guatamala zijn mooie bussen echt een jongensdroom. De ene bus is nog mooier gepimpt dan de andere, met een enorme grill, felle kleuren, uitstekende pinnen aan de wieldoppen, een soort wimpers voor de voorlampen en uiteraard een diep ronkend geluid van de moter. Mannen hangen om de bussen heen en maken met poetsdoeken de bumper van de bus extra glimmend.

Aan het einde van de middag stonden we bij de dansschool. Want ja, we hadden een prive les Bachata dansen geboekt! Een stijl die vrij dicht bij salsa ligt, maar je makkelijk kunt toepassen tijdens het uitgaan in central-america. We hebben de sterren van de hemel gedanst. Oprecht, het ging best goed. Wat vooral tof is, is dat je na 1 uur dansen ineens beschikt over een goede basis met 5 verschillende danspassen. Met die basis kan je verder oefenen. En het is iets wat je samen kunt doen.

Oud & nieuw vieren aan Lake Atitlan

De volgende ochtend, op oudejaarsdag, namen we afscheid van de eigenaren van ons hostel met een dikke knuffel. We hadden er 3 nachten geslapen en het was echt een top plek. We reisden in 5 uur met de bus van Antigua naar Lake Atitlan, een pareltje in de bergen van Guatamala. Alleen al de busrit ernaartoe was waanzinnig dankzij het betoverende landschap. Lake Atitlan is een meer dat wordt omgeven door bergen en langs het meer allerlei dorpjes. De eerste nacht sliepen we in Panajachel, het grootste dorp aan het meer. We hebben heel bewust gekozen voor deze plek om oud en nieuw te vieren, op aanraden van een aantal backpackers die we eerder hadden ontmoet.

We verkenden het dorpje en vonden een uitstekend cafe met een terras, pal naast het meer. We hebben oudjaar gevierd zoals het hoort, met lekkere hapjes en drankjes. Maar dit jaar in ons hempje in de volle zon op het terras, met een prachtig uitzicht over het meer en de bergen. De zonsondergang vanaf die plek was perfect. De zon deed echt z’n best om 2016 stralend af te sluiten, precies zoals wij dit jaar hebben beleefd.

Later op de avond werd het flink druk op straat. We hoopten te kunnen zeggen dat we nog steeds in ons hempje liepen. Maar dan zouden we liegen. Door de ligging op ca 1500 meter hoogte in de bergen is het overdag heerlijk warm, maar savonds en snachts echt koud, zo’n 11 graden. Door de kou leek het toch weer op oud en nieuw die we gewend zijn. Iets voor twaalven ging iedereen naar het meer. Daar werd vuurwerk afgeschoten en wensbalonnen opgelaten. Je zag rondom het meer allemaal vuurwerk dat in de andere dorpjes werd afgestoken. Een mooi gezicht! Happy new year!

Een hippieleven

Nieuwjaarsdag viel op een zondag. Dubbel reden om lekker te genieten. We hebben heerlijk ontbeten en koffie gedronken, genoten van het prachtige weer. Het is hier echt zoals een warme lentedag in Nederland. Lage luchtvochtigheid dus je voelt je heel energiek en in de zon is het goed uit te houden. In de middag hebben we de boot genomen naar San Marcos, een ander dorpje aan het meer. Daar hadden we een hotel geboekt voor de daaropvolgende nacht bij een prachtig hotel pal aan het meer. Maar we hadden pech. Dikke pech. De eigenaar van het hotel kwam ons ongeïnteresseerd vertellen dat ze een foutje hadden gemaakt. Ze hadden de kamer weggegeven aan iemand anders, en hij kon ze er moeilijk uitzetten. Je snapt vast dat we ons nogal beledigd voelden. Hij nam geen enkele aanstalten om ons te helpen een alternatief te vinden. We namen een tuktuk driver die ons rondreed en bij wat vriendjes vroeg of ze kamers hadden. Ving hij vast commissie voor, maar voor ons de beste manier om iets anders te vinden. We vonden iets bij een splinternieuw hostel, net 2 dagen geopend. In Guatamala open je gewoon als je er bedden hebt staan. De rest kan later. Dus we hadden een grote kamer met niets meer dan een splinternieuwe, onbeslapen boxpring. Verder niets. We hadden een gedeelde badkamer en ook daar was er nog geen spiegel of wasbak. Voor tanden poetsen moesten we naar de wasbak in de gezamenlijke keuken. Maar we vonden het wel prima. Dolblij dat we iets gevonden hadden, want met feestdagen als oud en nieuw is alles online volgeboekt.

San Marcos, het dorpje waar wij verblijven, is een van de mooiste dorpjes aan het meer. Het heeft kleurrijke muurschilderingen en een labyrint van kleine steegjes. Het dorpje is wereldwijd bekend onder hippies en sterk spiritueel georiënteerde mensen. Hier wonen allerlei goeroes die workshops en cursussen aanbieden voor een ieder die interesse heeft in allerlei energieën. Dat geeft het dorpje nog meer sfeer moeten we bekennen. We waren een van de enkelingen in het dorp zonder dreadlocks, neuspiercings en typische hippie kleding. De sfeer is heel laidback en overal vind je healthy food, zoals 100% cacao, pindakaasballen, vegan bananencake en shakes. Daar zijn wij wel voor te porren! We hebben die avond heerlijk gegeten bij een vegetarisch restaurant en bij een cafe met een haardvuur wijntjes gedronken.

De volgende dag hebben we San Marcos verder verkend en hebben we de boot genomen naar San Pedro, een ander dorpje aan het meer. Daar gaan de meeste backpackers naar toe. De sfeer is totaal anders, het is veel toeristischer en groter. We hebben ons met de tuctuc naar een uitzichtpunt hoger op de berg laten brengen en hebben lekker rondgestruind. We voelden ons helemaal ontspannen, genietend van het uitzicht met een bieten-wortelshake in onze hand.

Een duik in de geschiedenis van de Maya’s

De volgende dag hebben we rond lunchtijd de boot terug genomen naar Panejachel. Daar vertrok om 4 uur onze bus om ons een paar uur later te droppen in Guatamala city voor onze nachtbus naar Flores. Na in totaal 16 uur kwamen we de volgende ochtend aan in Flores. Ditmaal prima fit, want gelukkig was onze nachtbus was luxe en comfortbel. Flores is gelegen in het noorden van Guatamala, en dé uitvalbasis voor een dagtrip naar Tikal. Nu zal er vast een lampje bij je gaan branden, want Tikal is een heel bekende oude Maya stad. Tikal hoort in het zelfde rijtje thuis als bijvoorbeeld de Machu Picchu in Peru.

Ons hostel zelf was niet zo spannend, maar de ligging is top. Flores is namenlijk een soort vestingstadje dat wordt omgeven door water. We hadden een kamer met een balkon met uitzicht over het meer. Het stadje zelf is heel schattig, met goed onderhouden gekleurde gebouwen en op een heuvel in het centrum een wit kerkje. We hebben ontbeten bij een restaurantje op aanraden van Rii en Jan, die een half jaar geleden in Guatamala zijn geweest. We bestelden het duurste, maar het meest picture perfect ontbijt van de kaart. Voor ruim 5 euro kregen we een vaas gevuld met fruit, yoghurt, havermout en chiazaad. Wat een feestje! We rondgewandeld en gezocht naar de beste touragency voor een tour naar Tikal. Eigenlijk zouden we 4 nachten in Flores slapen, maar het leek ons toch wat te veel van het goede. Dus hebben we in onze spontaniteit besloten dat het best vet is om nog even 2 dagen strand te pakken in Belize aan de Carribische kust. Dat is zo chil aan reizen zonder dichtgetimmerde plannen. Je bent altijd flexibel om een andere koers in te slaan.

De volgende ochtend was het zover, we gingen naar Tikal! Na 1,5 uur in de bus kwamen we aan in het park. We hadden gekozen voor alles erop en eraan, dus ook een gids. Zo’n tour kost dan wat, maar zonder gids door het park lopen zou een stuk minder interessant geweest zijn omdat je weinig kennis hebt van de geschiedenis. Tikal met haar archeologische vondsten en prachtige jungle staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. En terecht. De prachtige natuur en oude tempels vormen samen een waanzinnig gezicht. Vooral het uitzicht vanaf Tempel IV is mooi, dan zie je de jungle met her en der de oude tempels die boven de natuur uitsteken. We samen gefantaseerd hoe hier vroeger de Mayas hebben geleefd. Een bijzonder volk met veel kennis over bijvoorbeeld het heelal en een jaartellingen.

Nog effies bijkleuren op Carribisch eiland Caye Caulker in Belize

De volgende ochtend stonden we om 04.00uur naast ons bed. Jaja, het leven van een reiziger bestaat niet bepaald uit rust en regelmaat. En niet zonder reden! Na een ruim 6 uur durende busreis namen we afscheid van Guatamala en kwamen we aan in Belize-city. Een aantal weken geleden hebben we vanaf deze stad een vlucht geboekt naar New York. Nu was Flores in Guatamala niet geschikt om 4 nachten te verblijven, en Belize-City wil je zeker vermijden. Dat was voor ons een goede reden om uit te wijken na Caye Caulker, een eiland in de carribische zee op 3 kwartier varen vanaf Belize-city. Om 12 uur namen we de boot en kwamen even later aan bij een prachtig eiland met witte stranden, kleurrijke gebouwen en omgeven door de blauwe carribische zee. Wat een top plek om de laatste nachten in Central-America door te brengen! We konden een heerlijke studio met eigen keuken vinden. De prijzen liggen hier behoorlijk hoog, hoger dan bijvoorbeeld Costa Rica. Een tweepersoonskamer met eigen badkamer kost al snel 40 tot 80 dollar per nacht. We hebben twee dagen volop genoten van de warme zon en de heerlijke laid-back sfeer op het eiland. Op 8 januari maakten we in de ochtend nog en wandeling in onze hempjes over het strand, niet wetende dat we die avond een pak sneeuw zouden aantreffen in New York. We namen de boot terug naar Belize-City. We wandelden een rondje door het centrum en kunnen uit eigen ervaring bevestigen dat Belize-City beter vermeden kan worden. De stad staat bekend als zeer gevaarlijk. Die indruk kregen wij gelijk. Er hangt een heel grimmige sfeer, zeker omdat het zondag was en dus alle winkels gesloten waren. De enige mensen op straat waren zwervers. We hebben snel een taxi genomen naar het vliegveld voor onze vlucht naar wereldstad New York! Whiejjjj…. wat een contrast met de onderontwikkelde plekken waar we de afgelopen 3 maanden zijn geweest!

In onze volgende blog meer over hoe wij New York in ons 5 daagse bezoek hebben ervaren.

AUTHOR

Marieke

All stories by: Marieke
1 comment
  • Cato

Lieve Mariek en Wout, wat een heerlijk verslag, zo mooi, het heerlijkste ontbijt ooit, op advies van Rianne. Hotel kamer met nieuw bed, zo anders dan wij kennen, maar super dat jullie er mochten slapen. Nu nog even in de stad, weer heel anders, geniet er maar van, wij kijken uit naar het volgende verslag. Liefs Pa en Ma